Dietetyczne mity na celowniku

Dom od kuchni -

Ostatni posiłek o 18:00? Woda wyłącznie niegazowana? Te i inne mity wciąż obecne są w naszej świadomości. Warto przyjrzeć się im bliżej, by zrozumieć dlaczego nie warto zaprzątać sobie nimi głowę i skupić swoją energię na to co naprawdę może nam pomóc.

mit - WIECZORNY POSIŁEK WROGIEM SYLWETKI: w prawidłowo skomponowanej diecie zalecane jest jedzenie 3 dużych posiłków i 2 mniejszych przekąsek. Zasada ta obowiązuje także w czasie stosowania diety odchudzającej. Najważniejsze, by pamiętać, że ostatni posiłek powinien być zjedzony na około 3 – 4 godziny przed snem. W zależności od pory spoczynku, Twoja kolacja może zatem mieć miejsce nawet później niż o godzinie 19. Popularne założenie jedzenia wyłącznie do 18 jest aktualne dla osób, które kładą się spać stosunkowo wcześnie.

mit - POMIDORY W KONFLIKCIE Z OGÓRKIEM: wiele osób uważa, że połączenie tych dwóch warzyw w jednym posiłku jest wyjątkowo niekorzystne dla zdrowia. Ogórki zawierają bowiem askorbinazę – enzym rozkładający witaminę C, która jest z kolei obecna w pomidorach. Jest to rzeczywiście prawda. W praktyce jednak, taka reakcja nie ma większego znaczenia dla organizmu. Po pierwsze dlatego, że zawartość witaminy C w pomidorach jest stosunkowo niewielka. A po drugie – co trzeba podkreślić - w zróżnicowanej diecie bogatej w wiele rodzajów warzyw i owoców, ryzyko wystąpienia niedoboru tej witaminy jest bardzo niskie.

mit – CHRUPKIE PIECZYWO ODCHUDZA: pieczywo chrupkie jest powszechnie postrzegane jako produkt wyjątkowo lekki, małokaloryczny, szczególnie polecany w czasie walki o szczupłą sylwetkę. W rzeczywistości ten rodzaj pieczywa dostarcza jednak około 350 kcal w 100g czyli blisko 50% kalorii więcej niż np. ciemny, pełnoziarnisty chleb, którego taka sama porcja zawiera około 240 kcal. Dodatkowo w porównaniu z tym właśnie tradycyjnym pieczywem, kromki chrupkiego chleba znacznie gorzej wypadają w rankingu produktów dających uczucie sytości.

mit - NIEGAZOWANA WODA GÓRĄ: mimo, że wiele osób jako najbardziej polecany napój wymienia wodę niegazowaną, w rzeczywistości nie ma przeciwwskazań, by sięgać również po wodę gazowaną. Twierdzenie to jest jednak prawdziwe w przypadku osób całkowicie zdrowych, niecierpiących na jakiekolwiek zaburzenia ze strony pracy przewodu pokarmowego. Zdrowe osoby mające tendencję do wzdęć czy problemów z refluksem powinny unikać wody gazowanej.

mit – DRÓB NAJLEPSZY DLA SYLWETKI: wartość kaloryczna drobiu jest rzeczywiście niska. Dla przykładu 100g fileta z piersi kurczaka dostarcza ok. 100 kcal. Nie jest to jednak jedyne i najbardziej polecane źródło pełnowartościowego białka w diecie odchudzającej. Zbliżoną ilością kalorii, przy jednocześnie znacznie wyższej wartości odżywczej (m.in. większej zawartości żelaza i również niskiej zawartości tłuszczu) charakteryzuje się wołowina, a także cielęcina. Osoby dbające o sylwetkę powinny unikać w swojej diecie przede wszystkim wieprzowiny, baraniny oraz tłustych rodzajów drobiu np. gęsi.

mit - SOKI ŹRÓDŁEM ZDROWIA: w wielu rodzinach pokutuje niestety stwierdzenie o wysokiej zdrowotności soków. Soki świeżowyciskane, spożywane bezpośrednio po spożyciu charakteryzują się wysoką wartością odżywczą. To prawda. Niestety znacznie mniejszą ilością witamin i składników mineralnych mogą już pochwalić się soki sprzedawane w kartonach lub przezroczystych butelkach, przez długie miesiące poddawanych negatywnemu działaniu promieni słonecznych. W rzeczywistości soki są w większości przypadków przede wszystkim źródłem dużej ilości cukrów prostych, których nadmiar sprzyja gromadzeniu tłuszczu w organizmie.

Halszka Gędek

Halszka Gędek - dietetyk.Na co dzień pracuje w Poradni Żywieniowej BELLA DIETA w Warszawie.